Hvis du er bloddonor, er du allerede sund og ved godt helbred, da dette er en forudsætning for at kunne donere blod. På trods af dette er det stadig vigtigt, at du gør en indsats for at bibeholde en sund livsstil. Husk at spise sundt, dyrke motion i hverdagen og vær opmærksom på om din krop sender dig signaler om stress eller overbelastning.

Marathontrænning i Sparta

Spis sundt

At spise sundt involverer en varieret kost, der skal sikre at kroppen får de næringsstoffer, der er nødvendige for at holde sig sund og rask. Fødevarestyrelsen har beskrevet følgende otte råd om kost, som vi mener det er en god idé at følge:

  • Spis frugt og grønt – 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris, pasta og groft brød hver dag
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
  • Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Kvinder har behov for mere jern

Kvinder har typisk ikke et ligeså stort jerndepot som mænd har, da der mistes en del jern gennem menstruation, graviditet og fødsler og ofte spiser kvinder også mindre (især kød) end mænd gør.

Jern er en vigtig del af mange af kroppens processer, men bruges for det meste i opbygningen af røde blodlegemer, der skal erstatte dem som går tabt på grund af enten at være blevet for gamle eller i tilfælde af blødning. Røde blodlegemers levetid er typisk omkring 120 dage.

Af denne grund er det især vigtigt for kvindelige donorer, at spise en varieret og næringsrig kost, der kan bidrage til at opbygge et tilstrækkeligt jerndepot, der kan hjælpe med opbygningen af røde blodlegemer. Ved bloddonation mister kvinder ca. 220 mg jern.

Overvej gerne følgende, hvis du ønsker at øge dit jerndepot:

  • Kaffe og te nedsætter optagelsen af jern markant, så det er bedst ikke at drikke kaffe og te 1 time før og efter måltider som aftensmad og frokost
  • Mange grøntsager indeholder jern. Eksempelvis er det godt at spise broccoli eller ærter jævnligt
  • Groft brød der har hævet længe indeholder også jern
  • Fisk, skaldyr og kød indeholder en særlig slags jern, som kroppen har lettere ved at optage

I flere og flere blodbanker rundt omkring i landet er man begyndt at holde jævnligt øje med donorernes jerndepoter og tilbyde jerntabletter til dem, der har behov for det. Mange kvinder har brug for at tage jerntabletter i nogle uger efter tapningen for at bevare et fornuftigt jernniveau.

Bloddonorer og motion

Du kan sagtens dyrke motion, selvom du giver blod. Du skal dog være klar over, at dit energiniveau i den første tid efter tapningen kan være en smule lavere end normalt. Som regel anbefaler vi, at du venter emd at dyrke motion til dagen efter du har givet blod for at være helt sikker på, at din krop er klar til det. I de første 24 timer vil din normale blodvolumen være tilbage. Din ydeevne vil også være blevet bedre, selvom den dog endnu ikke er helt tilbage på sit normale niveau.

Hvornår præstationsevnen er tilbage på sit normale niveau kan variere meget fra person til person. For de fleste tager det omkring 14 dage, mens det for andre kan tage helt op til en lille måned, før præstationsevnen er helt den samme som før tapningen. Det har en motionsundersøgelse fra 2014 vist. Når du giver blod, vil det altså potentielt kunne mærkes på dit energiniveau helt op til en måned efter tapningen. Der er intet, der forhindrer dig i at tage en løbetur allerede dagen efter en tapning, men du skal bare være klar over, at du måske ikke har helt den samme energi som normalt. Hvis du planlægger at deltage i et motionsløb, kan det derfor være en god idé at lægge din tappetid mere end fem uger før løbet, så du er sikker på, at dit energiniveau er helt i top.

Få mere at vide om blodets bestanddele her.

Marathontrænning i Sparta

Læs mere om motion i folderen Din kondition løber ingen vegne

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone