Bloddonorerne Vendsyssel og Hjørring Handel står sammen om rekruttering af bloddonorer

”Hvem vil ikke gerne være en hverdagshelt?” Netop det spørgsmål er borgerne i Vendsyssel blevet mødt af de seneste ca. tre måneder i lokalmiljøet – suppleret af teksten: Giv blod og red liv sammen med Hjørring Handel.

Spørgsmålet bliver rejst af Bloddonorerne Vendsyssel og Hjørring Handel, der er gået sammen om at løse den livsvigtige lokale udfordring: Vendsyssel har brug for godt 1.500 nye donorer. Det er mange, og derfor er der blevet tænkt kreativt for at få vendelboerne til at træde til som lokale superhelte og blive bloddonorer.

Foto: Hans Ravn

En flerstrenget indsats for at skaffe flere lokale bloddonorer
Samarbejdet består af flere forskellige tiltag. Foruden superhelteplakaterne hos flere af Hjørring Handels medlemmer har der også været fernisering af et vaskeægte bloddonor-maleri. Her supplerede godt 140 lokale bloddonorer den røde maling med lidt helte-blod for at sætte fokus på bloddonorsagen til et særligt event hos Galleri &Os i Hjørring.

Og hvis blodrød maling ikke er nok, så giver en nytænkende konkurrence måske det sidste skub ned i blodbanken – det er i hvert fald det klare formål.

Konkurrence som rekrutteringselement

Kampagnen består nemlig også af en konkurrence med præmier, som flere af Hjørring Handels medlemmer har stillet til rådighed til en værdi af i alt 78.000 kr. Man kan kun deltage i konkurrencen, hvis man melder sig som bloddonor og kommer til den første prøvetapning:

”Vi er meget spændte på det, vi har aldrig prøvet sådan noget her før”, forklarer Per Højen, der er formand for Bloddonorerne Vendsyssel, og som har sat skub i indsatsen sammen med Hjørring Handel, som heldigvis også kunne se fornuften i at skaffe flere lokale bloddonorer.

Indsatsen søger at nedbryde en af de største barrierer, som frivillige oplever i arbejdet med at rekruttere nye bloddonorer: Springet fra tilmelding til første tapning. Og det er her konkurrencen kommer ind i billedet. Det fungerer således:

  • Når man kommer ind i butikken, så er der kort og plakater med QR-koder til tilmelding. Her er ejerne også blevet opfordret til at tage snakken om bloddonation med deres gæster.
  • Gæsten melder sig via linket.
  • Når man møder til sin første tapning i blodbanken, får man et postkort, man skal udfylde og aflevere igen hos Galleri &OS. Kortet bliver stemplet og underskrevet i blodbanken.
  • Derudover er blodbankpersonalet særligt opmærksomme på at få booket endnu en ny tid til de nye donorer, så de hurtigt kommer godt i gang med deres nye vane som lokal superhelt, der redder liv.
  • Vinderne blev trukket blandt alle indleverede postkort og dermed nye bloddonorer i forbindelse med en lokal byfest i Hjørring fredag den 28. juni, hvor man vel at mærke skulle være til stede for at modtage præmien.


”Blodbankpersonalet var med på idéen lige fra starten, og det spiller selvfølgelig en stor rolle, fordi de er helt essentielle for, at sådan en indsats overhoved kan lade sig gøre,” forklarer Per.

Indsatsen har skabt flot opmærksomhed omkring bloddonorsagen – og ifølge blodbanken har den også kastet fint med tilmeldinger af sig – det gennemsnitlige antal tilmeldinger pr. dag er steget fra tre til fem. Antallet af tilmeldinger skal ses i flot samspil med International Bloddonordag og annoncering via Meta, som ligger indenfor samme periode.

Foto: Hans Ravn